Sobota, 20.07.2019

Czy gry komputerowe rzeczywiście wywołują agresję?

  • 27.04.2019, 17:46
  • Agata Pajura
Czy gry komputerowe rzeczywiście wywołują agresję?
Czy istnieje korelacja pomiędzy graniem w gry komputerowe a przejawami agresji?

Wokół tematyki gier komputerowych narosło bardzo wiele stereotypów. W szczególności duże obawy budzi ich wpływ na psychikę. Choć sami gracze podkreślają, że gry rozwijają wyobraźnię, a niektóre z tytułów również zdolności intelektualne, bardzo często wskazuje się, że mogą wywoływać agresję. Nie należy jednak wrzucać wszystkich kategorii gier do jednego wora i zestawiać np. gry farmerskie zaraz obok brutalnych strzelanek. Rodzice obawiają się, że dzieci będą kopiować agresywne zachowania z gier, co przełoży się na ich zachowania społeczne. Czy te obawy są słuszne? Wyjaśniamy!

Gdy komputerowe mogą wywoływać agresję... ale nie dlatego, że są brutalne!

Szczególnie w Stanach Zjednoczonych bardzo wielu polityków i działaczy społecznych wskazuje na gry komputerowe jako czynnik odpowiadający za wzrost agresji wśród młodzieży, wzrost liczby popełnianych przestępstw, a nawet morderstw. W kilku przypadkach wpływ gier komputerowych analizowany był w kontekście strzelanin w USA. Choć w czasie badań obserwowano krótkotrwały wzrost agresji, nie był on wcale większy niż ma to miejsce w przypadku brutalnych filmów czy książek. Choć doświadczenia w czasie grania w taką grę mogą być bardzo nieprzyjemne, nie ma żadnych dowodów na to, by powodowały one jakiekolwiek trwałe zmiany w mózgu.

O wiele większa rola czynników społecznych

Zaobserwowano jedynie bardzo niewielki wzrost agresji w czasie gry i krótko po, który, co ważne, nie musi przekładać się wcale na większą skłonność do popełniania brutalnych czynów. O nich decydują w o wiele większym stopniu aspekty społeczne i środowiskowe, takie jak przemoc w domu rodzinnym, wychowanie czy życiowe doświadczenia. Co ważne, realistycznie przedstawiona przemoc pod względem wizualnym, wcale nie przekłada się na znacznie wyższy poziom agresji niż przemoc ukazana jedynie w sposób symboliczny. Raczej to osoby o dużej skłonności do przemocy, mogą wykazać nadmierne zainteresowanie tytułami, w których pojawiają się drastyczne sceny.

Uzależnienie od gier, otępienie

Z pewnością do wzrostu agresji nie prowadzą gry edukacyjne czy gry farmerskie, choć i w ich przypadku warto kontrolować czas spędzany przed komputerem. Wielogodzinne granie każdego dnia może prowadzić do otępienia, a dodatkowo oglądanie drastycznych scen powodować zobojętnienie wobec tego, co dzieje się w realnym świecie.

Warto również bardzo poważnie traktować możliwość uzależnienia się

Nie chodzi o to, by całkowicie rezygnować z grania w gry komputerowe - warto jednak kontrolować czas spędzany przy komputerze i nigdy nie dopuszczać do sytuacji, gdy wirtualne przeżycia zastępują nam realne. Istotny jest również dobór tytułów stosownych do wieku i dojrzałości.

Artykuł zewnętrzny

 

 

Agata Pajura
Podziel się:
Oceń:

Komentarze (0)

Dodanie komentarza oznacza akceptację regulaminu. Treści wulgarne, obraźliwe, naruszające regulamin będą usuwane.

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu www.debica24.eu. Agencja Wydawnicza Agard z siedzibą w 39-200 Dębica, ul. Żeromskiego 10 jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.

Pozostałe